2026 – Camperreis UK + Ireland (Dag 18 )

Inleiding: Vandaag 1 malig, op verzoek van Heike, onderstaande tekst door A.I. laten herschrijven in de stijl van Lady Whistledown. Voor de liefhebber te lezen door hier te klikken. Voor diegene die, net als ik, hier nog nooit van gehoord hebben, lees rustig in het Nederlands verder.

Maandag 22 juni: Bath

Ik had het gisteren al aangekondigd: vandaag vroeg op om de koelere ochtenduren te benutten voor een stedenbezoek. We gingen naar Bath, na Londen de meest toeristische plaats van Engeland. Vanmiddag wordt het namelijk 33 graden en dan wil je eigenlijk niet in een stad rondlopen. Welnu, de dag verliep niet helemaal zoals gepland, maar anders is zo’n blog lezen ook maar een saaie bezigheid.

Het begon allemaal prima. Ontbijten in het zonnetje en volgens plan op tijd vertrokken. Het idee was om naar het dichtstbijzijnde treinstation te rijden, daar mét de fietsen de trein naar Bath te pakken en begin van de middag weer terug te fietsen. We kozen voor treinstation Avoncliff. Dat ligt zo’n 5 kilometer van de camping vandaan, maar de navigatie in combinatie met de bomen en gebrekkig internet leverde al snel wat verwarring over de route op.

Toen we uiteindelijk de juiste weg te pakken hadden, bleek die zó steil dat we gedeeltelijk naar boven moesten lopen. En daarna ook weer naar beneden, omdat onze remmen door al dat gerem inmiddels zo gebrekkig waren dat doorfietsen levensgevaarlijk werd. Na een klein half uurtje kwamen we bij het treinstation aan. We besloten de fietsen daar maar meteen op slot te zetten en lekker relaxed heen en terug met de trein te gaan. De trein kwam al vlot en we konden binnen een kaartje kopen: 16 pond samen voor een retour.

Binnen een kwartiertje stonden we in het centrum van Bath, waar we de highlights in vogelvlucht hebben verkend.

Het Romeinse Bad Dé highlight waar Bath zijn naam aan ontleent. Er komt hier namelijk meer dan 1 miljoen liter water per dag uit de grond met een temperatuur van 46 graden. Dat hadden ze rond het jaar 0 al ontdekt en kort daarna zijn ze begonnen er een badhuis van te maken. Wie? Nou, de Romeinen natuurlijk, want die waren hier ook.

Uiteraard was niet alles meer intact en hebben ze hier en there wat verfraaiingen toegepast, maar het is wonderbaarlijk wat ze in de eerste eeuw al voor elkaar kregen. We hebben ongeveer een uurtje met een audiotour rondgelopen en zijn weer een hoop wijzer geworden.

Direct naast dit badhuis staat de ‘Bath Abbey’, een flinke abdij waar je simpelweg niet omheen kunt. Vandaar dat we er even naar binnen zijn gegaan. Zie de foto’s!

Na de abdij hebben we een ijsje gegeten in het park, met uitzicht op de Pulteney Bridge.

Daarna zijn we nog een stukje verder gelopen om The Circus en de Royal Crescent te bekijken. Twee bouwwerken die in de vorm van een cirkel (en halve maan) zijn gebouwd en vooral dienstdeden (en nog steeds doen) als huizen voor de rijken.

Op de terugweg liepen we nog langs het ‘Jane Austen’-museum, maar daar zijn we niet binnen geweest. Wij gaan immers liever het Erik Stendert-museum binnen! 😉

Inmiddels was het 30 graden, dus hebben we een biertje gepakt op de rooftopbar van een pub. Daarna liepen we naar de trein… maar die ging dus niet. Bleek gecanceld! Volgens de Engelse wet moeten ze dan vervoer voor je regelen, dus kregen we de vraag of we beneden aan wilden sluiten voor een taxi. Na een klein half uurtje wachten konden we instappen, en na nog een klein half uurtje rijden waren we weer terug bij treinstation Avoncliff. De fietsen stonden er gelukkig nog.

Dit keer hebben we een andere route naar huis genomen: een mooie weg langs de rivier. Bij de sluis hebben we nog even een drankje gedaan op een terrasje, en daarna volgde het laatste stukje over de provinciale weg.

Hè hè, om 17.00 uur waren we weer thuis. Ff lekker zitten! Nou, we hadden de koffie net ingeschonken toen er een flinke onweersbui losbarstte. Uit voorzorg hebben we met z’n tweeën de luifelstokken moeten vasthouden, want de bui ging gepaard met een stevige windhoos. Er viel veel regen, maar het is nu gelukkig wel behoorlijk afgekoeld!


Dus als je het in de stijl van Lady Whistledown wilt lezen kan je ook hier klikken.

Deel onze verhalen met je vrienden...Share on facebook
Facebook
0

6 thoughts on “2026 – Camperreis UK + Ireland (Dag 18 )

  1. Weer een uitgebreid verslag van een avontuurlijke dag.
    Ik heb beide versies gelezen. Wat leuk. Het water in Bath heeft een aparte kleur.
    Wat een uitgebreide historische informatie vergaren jullie deze vakantie.
    Prachtige foto’s ook deze keer weer.
    Kortom, ik heb weer genoten! What’s net?

  2. Ik zie Rob inderdaad al als bevlogen vrijwilliger in het Eric Stendert Museum de rondleidingen verzorgen. Ik ga op zoek naar een pand….

    Bath is een favorietje van me, maar de rest van de Cotswolds is op z’n minst zo mooi. Ik ben benieuwd wat er allemaal op jullie lijstje staat.

  3. weer heerlijk het verslag gelezen
    leuk geschreven weer.
    super mooi die abdij foto’s

  4. Wat een mooie plaats is Bath. Leuke avonturen maken jullie mee. Never een dull moment!

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Translate »